Om Sustainable Beauty
DET NYA NORMALA
Hår- och Hudvårdsprodukter har under de senaste 10 åren förändrats och förbättras på många sätt. Det började med att marknaden började ifrågasätta sulfater och parabener i produkterna. Även om det egentligen kanske inte var det som var de värsta ingredienserna i produkterna, och inte heller hade man koll på vad man ville ha istället, så satte det i alla fall fart på utvecklingen av att skapa produkter som är snällare mot håret, mot användarna och mot miljön.
SULFAT- OCH PARABENFRITT ÄR NÄSTAN DÅTID
Idag är det nästan så att 'sulfat- och parabenfritt' är en självklarhet, åtminstone när det gäller alla nyare produkter och varumärken. Men nu så slåss man för att vara så 'sustainable' som det bara går, och i alla led.
TOTAL SUSTAINABLE BEAUTY ÄR NUTID
Det gäller idag att ha koll på hur de naturliga och ekologiska ingredienserna odlas och skördas, att produkterna produceras i fabriker som drivs av solceller, ingredienserna skall vara Vegan och Cruelty Free, flaskorna skall vara OWP, frakterna skall vara ekosmarta och så korta som möjligt - och samtidigt skall innehållet leva upp till alla de krav som vi som frisörer, och du som kund ställer. Stor utmaning för producenterna, men stor vinning för oss och vår miljö. We Like!
ALLAS ANSVAR
Hairsale rekommenderar alltid att försöka välja ekosmarta produkter i den mån det går. Vi vill ännu inte skriva det på näsan, att det ena är helt fel och det andra är helt rätt. Vi kan bara försöka att presentera ett så brett urval av produkter och varumärken som möjligt och samtidigt informera om vilka vi verkligen rekommenderar. Men det måste ligga på allas ansvar, och i allas intresse, att göra kloka och väl medvetna val.
HAIRSALES ANSVAR
Hairsale litar på den information som varje leverantör och varumärke presenterar för oss och marknaden. När ett varumärke t.ex. sätter en Vegan logotype på en produkt, så informerar vi våra kunder om det. Vi har ingen möjlighet att göra extra kontroller, utan litar som sagt fullt ut på den information som vi får, och kan inte ta ansvar för om någon anser att informationen inte stämmer. Fair enough?
Ekosmart
EKOLOGISKT vs EKOSMART
Allt inom den naturliga och ekologiska världen är svår att beskriva och förstå, och även ett begrepp som 'ekologiskt' är svårt att använda till annat än hur grödor odlas. Att säga att ett schampo är ekologiskt kan därför vara missvisande. Vi tycker att begreppet 'ekosmart' i många fall är bättre. Det visar att producenten har ambitionen och viljan att göra en såpass naturlig produkt som det är möjligt att göra, och samtidigt kunna presentera en produkt med alla de egenskaper som vi kräver. Då kan du som kund i alla fall göra ett medvetet val, där det ena valet känns bättre än det andra.
Det är lite som när du köper mjölk. Du kan välja mellan 'vanlig' mjölk och eko-mjölk. Du kan tänka dig att betala lite mer för eko-mjölken, för det är ett ekosmart val. Men samtidigt kräver du att den skall ha samma hållbarhet, och att den ska smaka exakt samma som den 'vanliga' mjölken.
Och samma sak med hårvårdsprodukterna. Du kan kräva att det skall vara sulfat- och parabenfritt, naturliga ingredienser, cruelty free, 100% vegan osv. Det kan få kosta några kronor extra, vilket det måste, men du skulle aldrig göra avkall på produktens effekt i ditt hår. Eller hur?
NATURLIGT vs SYNTETISKT
Det är lätt att tro att allt som är naturligt automatiskt är bra, och att allt syntetiskt automatiskt är dåligt. Man kan såklart vända och vrida på allt så att man får det svar man vill ha, men man kan ändå konstatera att verkligheten inte alltid är så enkel.
LAVENDEL EXEMPEL
Ta en Lavendel t.ex. Det är en i högsta grad naturlig ingrediens som används i många olika typer av skönhetsprodukter idag. Den består av kanske 12 olika små beståndsdelar, varav en kan vara allergen. Idag kan man lätt bryta ner denna Lavendel och plocka bort den allergena beståndsdelen, och sedan sätta ihop Lavendeln igen. Nu slipper vi att riskera att allergiker drabbas vid användandet. Men nu är den inte naturlig längre, utan nu är den syntetisk. Är det då bra eller dåligt?
Cruelty Free
CRUELTY FREE
Cruelty free betyder att märket inte bidrar till djurtester i något led, varken på ingredienserna eller på färdig produkt. Som med allt annat så finns det alltid undantag i regeln, men generellt så stämmer den regeln. Cruelty Free betyder att producenten tycker om djur, och utför inga tester på dom.
Produkter från märket kan fortfarande innehålla ingredienser av animaliskt ursprung, såsom t.ex. biwax, keratin, gelatin och lanolin.
Till exempel bidrar hållbart producerat bivax och honung till våra livsviktiga bins överlevnad, så för en Cruelty Free Fan är det helt OK, men för en Vegan är det däremot No No.
FLERA ORGANISATIONER
Som i allt annat så finns det en mängd olika organisationer även inom Cruelty Free världen, alla med sina egna symboler. Men alla har dock samma fokus - rädda djuren mot tester.
PETA
Världens största djurrättsorganisation ger certifiering till produkter som kan säkerställa att innehållet är veganskt och att de inte är testade på djur. Symbolen heter The beauty bunny. Företag får endast använda symbolen om de blivit godkända av Peta.
LEAPING BUNNY
Leaping Bunny är framtagen gemensamt av djurskydds- och djurrättsorganisationer i Europa och Nordamerika. Dessa varumärken har inte testat sin kosmetika, hygien- eller rengöringsprodukter på djur.
Vegan
VEGAN
Lite kortfattat så kan man säga att en skönhetsprodukt som är vegansk är varken testad på djur eller innehåller ingredienser av animaliskt ursprung, såsom t ex biwax, keratin, gelatin och lanolin.
Men det är inte helt enkelt att som konsument veta säkert om en produkt testas på djur och vilket ursprung ingredienserna har? Så om man skall vara 100% Vegan, så är det mycket som man skall veta om ingredienser, och veta hur man kontrollerar allt.
Kina
Och om nu produkten är 100% Vegan, så måste man ändå ta reda på om varumärket säljer sina produkter till Kina. Och varför då? Jo för Kinas lagstiftning kräver att alla produkter som importeras till landet ska testas på djur vilket sker via kinesiska myndigheter. Ett varumärke som exporterar sina produkter till den kinesiska marknaden bidrar därmed till djurförsök – och du som konsument stödjer indirekt djurtester genom att köpa produkter från märket.
Och skall du vara 100% Vegan, så får heller inget av ett stort företags varumärken säljas till Kina, även om just det du är intresserad av inte säljs dit.
Ja, du förstår att det inte är helt enkelt. Men vem har sagt att allt ska vara enkelt?
VEGAN FRIENDLY
Att vara Vegan Friendly är en något mer light version av Vegan. Alla Vegan Friendly produkter följer samma krav som Vegan, men det skulle kunna finnas någon ingrediens i produktens ingredienser, som i någon del av processen kan ha testats på djur.
SKILLNADEN PÅ CRUELTY FREE, VEGETARISK OCH VEGAN?
CRUELTY FREE
Cruelty free betyder att märket inte bidrar till djurtester i något led.
Produkter från märket kan fortfarande innehålla ingredienser av animaliskt ursprung.
VEGETARISK
En vegetarisk produkt kan innehålla ingredienser som ursprungligen har tillverkats av djuret självt, t.ex. bivax, honung, äggvita eller mjölk.
VEGAN
En vegansk produkt innehåller inga ingredienser av animaliskt ursprung. Bivax, honung, äggvita eller mjölk är t ex inte veganskt.
Först när märket som tillverkar produkten är cruelty free och produkten inte innehåller animaliska ingredienser blir produkten vegansk.
EXEMPEL PÅ VEGAN PRODUKTER:
OWP
Vet du vad OWP är för någonting?
OWP är en organisation med en härlig vision att dels städa upp plasten som vi människor håller på att fylla våra hav med, men också se till att det inte hamnar där från första början. Lite grovt kan man säga att OWP fiskar upp tusentals ton med plast från havet, som sedan återvinns och används till att producera nya förpackningar. Man vill se till att vi till slut får ett slutet system.